Michael Teschl bliver associeret partner i Bright

Manden bag sidste års mest omtalte erhvervsdokumentar, Saxo Bank Bag Facaden, graverjournalist og forfatter, Michael Teschl, bliver associeret partner i kommunikationsbureauet, Bright. Han skal udfordre de etablerede kriserådgivere og øge Brights fokus på at rådgive virksomheder og erhvervsledere om krise- og mediehåndtering.

Michael Teschl har arbejdet med presserådgivning, krisekommunikation og kritisk undersøgende journalistik i mere end 20 år.  Han har skrevet og tilrettelagt en række anmelderroste bøger og dokumentarer om bl.a. international økonomisk kriminalitet, efterforskning af kriminalsager samt dansk erhvervsliv. I 2023 stod han bag den omdiskuterede dokumentar om Saxo Bank, der med sammenlagt mere end 24 timers interview med Kim Fournais og Lars Seier Christensen afdækkede interne stridigheder, bankens forretningsmetoder og forbindelse til russiske og ex-sovjetiske kunder.

For mange kriserådgivere er rustne

Michael Teschl kommer derfor til Bright med erfaring fra begge sider af kameraet; som journalisten, der stiller de kritiske og ubehagelige spørgsmål, og som rådgiveren, der med indsigt i skiftende metoder og dagsordener afkoder mediernes hensigt.

”Bright har på få år opnået en position som et strategisk stærkt bureau, der forstår både virksomhederne og det samfund, de opererer i. Det stemmer overens med min egen ambition om at omsætte min erfaring fra utallige kritiske forløb til konstruktiv rådgivning, hvor jeg som modpart har set en lang række eksterne rådgivere for virksomheder, træde i spinaten og fejlvurdere den aktuelle problemstilling, fordi de ikke har indsigt i, hvordan redaktioner arbejder,” siger Michael Teschl.

“Den bedste kriserådgivning starter altid med de nødvendige og ukomfortable spørgsmål, og Michael bider sig fast i detaljen, som ganske få.”

Skal udfordre de etablerede

Ifølge partner i Bright, Lars Mejer, er det særligt Michael Teschls profil som en metodisk, kritisk og aktuel journalist, som nu bliver en vigtig del af bureauets rådgivning til bureauets kunder. Ifølge ham er samarbejdet også motiveret af at udfordre en række af de mere etablerede kriserådgivere i branchen.

”Den bedste kriserådgivning starter altid med de nødvendige og ukomfortable spørgsmål, og Michael bider sig fast i detaljen, som ganske få. Det er en vigtig egenskab, for kriserådgivning handler om af afdække og ikke tildække, og om at forstå problemernes rodnet, mediernes metode, og dramaturgien, der sælger aviser og gir’ klik, når medierne sætter personer og virksomheder under pres. Vi får en erfaren profil til vores kunder, som tager 20 års erfaring som dybdeborende graverjournalist og dokumentarist med ind på direktionsgangen,” siger Lars Mejer.

 

Foto: Kristian Friis